ΒΑΛΒΙΔΑ ΑΝΑΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ EGR
- Ο ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
- Διαβάστηκε 54296 φορές
- μέγεθος γραμματοσειράς μείωση του μεγέθους γραμματοσειράς αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Οι σύγχρονες απαιτήσεις μείωσης των παραγόμενων ρύπων για την προστασία του περιβάλλοντος, έχουν οδηγήσει τις αυτοκινητοβιομηχανίες στην εξεύρεση λύσεων και τοποθέτησεις νέων εξαρτημάτων και διατάξεων στους κινητήρες, τα οποία δεν υπήρχαν πριν μερικά χρόνια.
Για την μείωση των οξειδίων του αζώτου (NOx) στα καυσαέρια των κινητήρων εσωτερικής καύσης, χρησιμοποιείται η τεχνική ανακυκλοφορίας των καυσαερίων (exhaust gas recirculation), σε συντομογραφία προκείπτει η γνωστή μας EGR.. Τα οξείδια του αζώτου δημιουργούνται σε μεγάλη ποσότητα στον θάλαμο καύσης, λόγω των υψηλών θερμοκρασιών που αναπτύσσονται (πάνω από 2000° C). Ο καταλύτης δεν καταφέρνει να τα αναγάγει, με αποτέλεσμα αυτά να εκπέμπονται στο περιβάλλον. Αυτό συμβαίνει σε συνθήκες χαμηλού φορτίου του κινητήρα, κατά την καύση "φτωχού" μίγματος, όπου αναπτύσονται υψηλότερες θερμοκρασίες στον θάλαμο καύσης . Η λειτουργία της βαλβίδας EGR συνίσταται στο να ανοίγει, υπό ορισμένες συνθήκες, μια μικρή δίοδο ανάμεσα στην πολλαπλή εξαγωγής και στην πολλαπλή εισαγωγής, οπότε ένα μέρος των καυσαερίων από την πολλαπλή εξαγωγής αναρροφάται και κατευθύνεται προς την πολλαπλή εισαγωγής και αναμιγνύεται με το προς καύση μίγμα. Η ποσότητα των αδρανών αυτών καυσαερίων αντικαθιστά ένα μέρος του ατμοσφαιρικού αέρα στο προς καύση μίγμα με αποτέλεσμα την μείωση της θερμοκρασίας καύσης, άρα και την μείωση των οξειδίων του αζώτου.
Στα σύγχρονα συστήματα ψεκασμού η βαλβίδα EGR, πέρα από τη μείωση εκπομπής των οξειδίων του αζώτου, συντελεί επίσης και:
- στην μείωση της κατανάλωσης καυσίμου κατά την λειτουργία με μεσαία και χαμηλά φορτία. Επειδή εισάγεται καυσαέριο στην πολλαπλή εισαγωγής μετά την "πεταλούδα", γίνεται μείωση των “απωλειών πεταλούδας”. Οι απώλειες πεταλούδας, είναι απώλεια ισχύος που καταναλώνεται από τον κινητήρα για την δημιουργία υποπίεσης στην πολλαπλή εισαγωγής, όταν η πεταλούδα γκαζιού είναι κλειστή ή μερικώς κλειστή.
- Στην αύξηση της γωνίας της προπορείας (αβάνς) (όσο διαρκεί η λειτουργία της EGR ). Το μίγμα είναι λιγότερο ευαίσθητο σε κρουστική καύση, άρα μπορεί να αυξηθεί η προπορεία για καλύτερη απόδοση του κινητήρα.
Με την λειτουργία της EGR, προφανώς μειώνεται η ισχύς του κινητήρα. Έτσι, η λειτουργία της ακυρώνεται ή μειώνεται στις παρακάτω καταστάσεις λειτουργίας:
- Στο πλήρες φορτίο ή στην απότομη επιτάχυνση.
- Στην λειτουργία με κρύο κινητήρα
- Στο ρελαντί
- Σε λειτουργία του κινητήρα σε συνθήκες μειωμένου οξυγόνου (μεγάλο υψόμετρο, έλλειψη επαρκούς οξυγόνου στον ατμοσφαιρικό αέρα)
- Σε πολύ υψηλή θερμοκρασία του αέρα εισαγωγής (για αποφυγή υπερθέρμανσης των μπεκ).
Υπάρχουν δυο τύποι βαλβίδων EGR:
- Οι βαλβίδες που ενεργοποιούνται με τη δημιουργία υποπίεσης από την πολλαπλή εισαγωγής. Στους παλαιότερους τύπους η υποπίεση εφαρμοζόταν όταν ο κινητήρας έφτανε σε θερμοκρασία λειτουργίας με κάποιο διακόπτη ON-OFF, συνήθως θερμικό, στους νεότερου τύπου κινητήρες (κατασκευής μετά το 1990) με εντολή γείωσης από την ECU.
- Οι βαλβίδες που ενεργοποιούνται ηλεκτρονικά, άμεσα, με ηλεκτρικό σήμα από την ECU. Έχουν τα πλεονεκτήματα της γρήγορης απόκρισης, της μεγάλης ροής ενώ επιπλέον δεν καταλαμβάνουν μεγάλο χώρο.
Δυσλειτουργίες στο σύστημα EGR
Οι βλάβες στο κύκλωμα ανακύκλωσης καυσαερίων δεν είναι σπάνιες στους σύγχρονους κινητήρες. Ο έλεγχος, της βαλβίδας EGR εάν πρόκειται για κύκλωμα με ηλεκτρική βαλβίδα μπορεί να γίνει εύκολα.
Πιθανές δυσλειτουργίες:
- • Ακανόνιστη λειτουργία στο ρελαντί
- • Κραδασμοί
- • Μειωμένη ιπποδύναμη
- • Ο κινητήρας περνά σε κατάσταση περιορισμένης λειτουργίας
Πιθανές βλάβες της βαλβίδας EGR:
• Βαλβίδα σφικτή
• Η βαλβίδα κολλά και δεν ανοίγει
• Η επιφάνεια του ανοίγματος της βαλβίδας έχει περιοριστεί από επικαθίσεις.
Πηγή: ΒΙΚΙΠΑΙΔΕΙΑ