ΚΑΤΑΛΥΤΗΣ
- Ο ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
- Διαβάστηκε 58671 φορές
- μέγεθος γραμματοσειράς μείωση του μεγέθους γραμματοσειράς αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Τι είναι ο καταλύτης;
"Καταλύτης ονομάζεται ένα χημικό στοιχείο, το οποίο καταφέρνει να αλλάζει τη ταχύτητα μιας χημικής αντίδρασης χωρίς όμως να μεταβάλλεται το ίδιο".
Ο καταλύτης ή καταλυτικός μετατροπέας αποτελεί βασικό εξάρτημα όλων των αυτοκινήτων από την δεκαετία του '90. Ο καταλύτης αυτός επιταχύνει μία χημική αντίδραση κατά την οποία επικίνδυνα καυσαέρια που εμπέμπονται από τον κινητήρα, μετατρέπονται σε λιγότερο επικίνδυνα.
Στο εσωτερικό του καταλύτη υπάρχει ένα πορώδες κεραμικό ή μεταλλικό υλικό από τους πόρους του οποίου περνούν τα καυσαέρια και ενώνονται με το οξυγόνο. Δηλαδή οξειδώνονται ή απλά «καίγονται». Για να επιτευχθεί γρήγορα και σε σχετικά χαμηλές θερμοκρασίες η οξείδωση των καυσαερίων, χρειάζεται η παρουσία ορισμένων «ευγενών μετάλλων» (ρόδιο, παλλάδιο και πλατίνα) τα οποία είναι εμποτισμένα στο κεραμικό υπόστρωμα του καταλύτη. Καθώς τα καυσαέρια και το οξυγόνο περνούν από τους πόρους του καταλύτη, έρχονται σε επαφή με τα πολύτιμα αυτά μέταλλα τα οποία διευκολύνουν και προκαλούν τις χημικές αντιδράσεις πλήρους καύσης των καυσαερίων. Λόγω αυτής της καύσης οι τελικές θερμοκρασίες που αναπτύσσονται μέσα στον καταλύτη είναι της τάξεως των 300C – 800C.
Τι συμβαίνει όταν δεν λειτουργεί ο καταλύτης;
Σ’ αυτή την περίπτωση απελευθερώνονται στο περιβάλλον εξαιρετικά επιβλαβή για το περιβάλλον και τον άνθρωπο καυσαέρια – ρύποι, με πολύ αυξημένη ποσοστιαία αναλογία:
72% μονοξείδιο του άνθρακα
15% υδρογονάνθρακες και
20% οξείδια του αζώτου.
Ποιες είναι οι επιδράσεις ενός απενεργοποιημένου καταλύτη στο αυτοκίνητο;
ΤΑ έμβολα ή πιστόνια του κινητήρα εξωθούν τα καυσαέρια στο περιβάλλον μέσω του συστήματος του καταλύτη και της εξάτμισης. Οτιδήποτε παρεμποδίζει τη ροή των καυσαερίων θα δημιουργήσει αυξημένη πίεση στον κινητήρα και συνεπώς μειώνει την απόδοσή του.
Με την πάροδο του χρόνου μόρια άνθρακα επικάθονται στους πόρους του καταλύτη, φράζοντάς τον σιγά σιγά. Έτσι ο καταλύτης αφενός χάνει την δυνατότητα να "καθαρίζει" τα καυσαέρια και αφετέρου παρεμποδίζει την διέλευση τους, με αποτέλεσμα την δυσκολία του κινητήρα να αποδώσει την ονομαστική ισχύ του, αυξάνοντας παράλληλα την κατανάλωση καυσίμου.
Σε αυτοκίνητα με αισθητήρα λ η διαρκής προσπάθεια του κινητήρα να στείλει το σωστό μείγμα καυσίμου – οξυγόνου οδηγεί σε δραματική αύξηση της κατανάλωσης καυσίμου.
Πώς προστατεύουμε τον καταλύτη;
• Σε ενδεχόμενο που έχει πέσει η τάση της μπαταρίας και ο κινητήρας του αυτοκινήτου δεν εκκινεί, ποτέ δεν βάζουμε μπρος με σπρώξιμο ή τσουλώντας σε κατηφόρα. Κάνουμε πάντα εκκίνηση λαμβάνοντας ρεύμα από άλλο αυτοκίνητο ή άλλη πηγή με ρευματοδότες.
• Δεν σβήνουμε ποτέ τον κινητήρα του αυτοκινήτου όταν αυτό βρίσκεται σε κίνηση.
• Δεν αφήνουμε το ρεζερβουάρ καυσίμου να αδειάσει και να μείνει το αυτοκίνητο από καύσιμα, ούτε οδηγούμε συνεχώς με "λαμπάκι".
• Δεν γυρίζουμε τη μίζα του κινητήρα για μεγάλα διαστήματα όταν αυτό αρνείται να εκκινήσει.
• Δεν λειτουργούμε ποτέ τον κινητήρα όταν κάποιο καλώδιο των μπουζί είναι αποσυνδεδεμένο, ούτε αποσυνδέουμε κάποιο όταν αυτός λειτουργεί.
Ποια η επίδραση του Ξεκαρβουνιάσματος στον καταλύτη του αυτοκινήτου;
Με τον CarbonOff καθαρισμό με ΗΗΟ Υδρογόνο καθαρίζει ο κινητήρας, επιπλέον καθαρίζουν και οι κυψέλες του καταλύτη.
Ο καταλύτης απελευθερώνεται από τον άνθρακα που έφραζε τις κυψέλες του και τα καυσαέρια διέρχονται από το εσωτερικό του πιο ελεύθερα. Έτσι ο καταλύτης επανακτά την χαμένη ικανότητα καθαρισμού των καυσαερίων και επιτυγχάνει μείωση των καυσαερίων που ελευθερώνονται από την εξάτμιση στο περιβάλλον.
Το αποτέλεσμα είναι αυξημένη ισχύ του κινητήρα, μείωση κατανάλωσης καυσίμου και παραγόμενων ρύπων.